Rekonstruksjon av Emanuel Vigelands rosevindu i Olavshallen i Akershus festning.
Dette er et prosjekt jeg ønsker og prøver å få realisert. Mange involverte og mye som skal på plass.
Glassmaleriet ble designet og lagd av Emanuel Vigeland i 1919/1920. Det ble ødelagt i 1943 og har siden da stått slik som det gjør i dag.
Emanuel Vigeland er en av Norges mest anerkjente glasskunstnere og har smykket ut mange kirker både i Norge og Sverige med glassmalerier og fresker.
Rekonstruksjon av rosevinduet var inntil 2009 ikke mulig da det manglet bevis på hvordan glassmaleriet så ut originalt. Men heldigvis ble det oppdaget et hemmelig rom på loftet i Vigelands hus og blant over 3000 skisser og tegninger dukket arbeidstegningen til rosevinduet opp.
Min innfallsvinkel til dette prosjektet dateres også tilbake i tid. I 2004 var jeg på en fantastisk stipendiatreise i Storbritannina og Tyskland. Under et opphold på V&A Museum i London ble jeg introdusert for professor Peter Cormack som da drev William Morris museet i London. Han kunne, som ekspert på glassmaleri, fortelle meg om den i europeisk sammenheng, helt enestående norske glasskunstneren Emanuel Vigeland. Sånn kan man få høre om sin kulturarv..
Sommeren 2018 fant jeg ut at jeg ville prøve å få til en rekonstruksjon og gjenreise både Vigelands og Olavshallens heder og ære! Jeg håper et samarbeid med alle selvskrevne instanser kan virkeliggjøre dette prosjektet. Glass-studioet Peters Glasmalerei i Tyskland vil gjennomføre rekonstruksjonen på profesjonelt vis.
Bilde 1: Til venstre er sånn det ser ut i Olavshallen i Akershus Slott i dag. Til høyre er en digital rekonstruksjon som gir en god indikasjon på hvordan det vil bli når rosevinduet er rekonstruert!
Bilde 2: Akershus slotts rosevindu. Dette er ett av få fotografier av glassmaleriet før det ble ødelagt. Eier Emanuel Vigelands Museum
Bilde 3: Olav den hellige, ett av åtte roseblad i rosen. Dette er ett av få fotografier av glassmaleriet før det ble ødelagt. Eier Emanuel Vigelands Museum
Bilde 4: St. Sunniva sitt roseblad, ett av fire blad som er intakte. Dette er et veldig godt eksempel på Vigeland sin unike malestil.
Bilde 5-6: St. Thor sitt roseblad.
Bilde 7: Flotte detaljer som har overlevd ødeleggelsen gir et godt inntrykk av hvor rikt og spenstig glassmaleriet er i helhet!
Pågående utsmykningskonkurranse til vinduer på hver side av alteret. Lukket konkurranse. Å jobbe med utsmykninger til religiøse rom er ofte en øvelse i tålmod. Fra menigheten beslutter at de vil ha en utsmykning til det finansielle er i orden, kan noen ganger ta år. Jeg venter men jeg gjør alt annet!
Bilde 1: ‘Abstra’
Bilde 2: ‘Cross’
Bilde 3: ‘Paint’
Solcelleteknologi integrert i glassutsmykninger og i arkitektur. https://en.wikipedia.org/wiki/Building-integrated_photovoltaics
Dette smale feltet ble hovedfokus under mine Mastergradstudier i Edinburgh, 2010-12. Hvordan integrere tekniske solcelleelementer inn i arkitektoniske utsmykninger i glass? Estetikk og teknologi, hvordan utnytte eksiterende solcelleteknologis visuelle karakter i forbindelse med utsmykninger, fasader og arktiktur? Dette resulterte i en rekke paneler som er funksjonelle solcellepanel men også autonome kunstverk.
Masterstudiet ble en spesialisering innen arkitektonisk glassdesign med hovedvekt på solcelleteknologi integrert i glassutsmykninger og i arkitektur (Building-integrated photovoltaics; BIPV) i samarbeid med det skotske forskningsinstitutt for solenergi og Heriot Watt universitetet i Edinburgh. Gamle håndverksteknikker kan fint blandes sammen med nyvinning innen energiteknologi og dette kan være med på å gjøre det lettere å integrere funksjonell teknologi med utsmykning og bruk i større grad i nye og eksisterende bygg.
Jeg fikk i november 2018 et stipend for håndverk fra Oppland fylkeskommune for å produsere portable solcelleglassmaleri. Dette prosjektet vil pågå over tid og første del vil bli å designe panelene. Så følg med her for oppdateringer! Kommer etter hvert sommeren 2019.
Bilde 1: Design for wafers og gravert glass
Bilde 2: Prototype solcelleglassmaleri
Bilde 3-4: LSC paneler, de er rigget opp og produserer en liten mengde energi.
Bilde 5-8: LSC skisser i forskjellige omgivelser
Bilde 9: Materialutforskning. Flouriserende akryl, laserkutting.
Bilde 10: Materialutforskning. Glass, pleksiglass og gravering
Bilde 11: Materialutforskning. Flouriserende akryl, laserkutting.
Bilde 12: Materialutforskning. Flouriserende akryl, laserkutting.
Bilde 13: Materialutforskning. Flouriserende akryl, thin film og glass
Bilde 14: Materialutforskning. Flouriserende akryl og håndgravering
Bilde 15: Materialutforskning. Glass, pleksiglass og gravering
Bilde 16-19 Solcellepanel designutkast
Bilde 20 Opprigging av solceller på panel