Gravering er en teknikk som frigjør hånd og hode og er dirkete sunn å jobbe med, syns jeg.
Etter et fantastisk kurs med professor og supermentor Jiri Harcuba og hans wabi sabi tankegang kunne jeg tørke lattertårene og konstatere at det umiddelbare og det rå med karborandumskivens møte med overflaten på glass er en fullkommen teknikk som passer meg perfekt. En direkte kontrast til det mer langsomme og planlagte i å utforme et glassmaleri. En naturlig balanse var oppnådd. Jeg har jobbet mye med å finne de teknikkene med minst avtrykk innen utsmykning i glass og dette var nok det nærmeste jeg kom. Glass er et vugge-til-grav materiale. Med en enkel overflatebehandling, som gravering er, vil en beholde både glassets resirkuleringsevne samt dets muligheter for storartede utsmykninger.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cradle-to-cradle_design
Bilde 1: ‘Dancing women’
Bilde 2: ‘Dancing women’
Bilde 3: ‘Men’
Bilde 4: ‘Men’
Bilde 5: ‘Snow’
Bilde 6: ‘Lyn’
Bilde 7: ‘Girl 5 years’
Bilde 8: Jiri Harcuba og meg på hattefest, Frauenau 2011
Bilde 1: Dekonstruksjon av glassmaleri. 2018
Bilde 2: Sittende. Dyp sandblåsing og syre-etset 20mm glass. Lagd hos Goddard & Gibbs, London. 2003
Bilde 3-5: Akt. Malt og sandblåst glass i fire lag. Lagd hos Peters Studio, Tyskland 2003
Bilde 6: Menn i dress. Dyp sandblåsing og syre-etset glass. UK 2002.
Bilde 7: Triptych. Syre-etset og malt overfangsglass. Lagd hos Derix Studios i Tyskland 2003
Bilde 8: Malt glass 2007
Bilde 9-10: Malt glass i Vitri-Fusille teknikk. 2009
Bilde 11: Malt glass