Rekonstruksjon av Emanuel Vigelands rosevindu i Olavshallen i Akershus festning.
Dette er et prosjekt jeg ønsker og prøver å få realisert. Mange involverte og mye som skal på plass.
Glassmaleriet ble designet og lagd av Emanuel Vigeland i 1919/1920. Det ble ødelagt i 1943 og har siden da stått slik som det gjør i dag.
Emanuel Vigeland er en av Norges mest anerkjente glasskunstnere og har smykket ut mange kirker både i Norge og Sverige med glassmalerier og fresker.
Rekonstruksjon av rosevinduet var inntil 2009 ikke mulig da det manglet bevis på hvordan glassmaleriet så ut originalt. Men heldigvis ble det oppdaget et hemmelig rom på loftet i Vigelands hus og blant over 3000 skisser og tegninger dukket arbeidstegningen til rosevinduet opp.
Min innfallsvinkel til dette prosjektet dateres også tilbake i tid. I 2004 var jeg på en fantastisk stipendiatreise i Storbritannina og Tyskland. Under et opphold på V&A Museum i London ble jeg introdusert for professor Peter Cormack som da drev William Morris museet i London. Han kunne, som ekspert på glassmaleri, fortelle meg om den i europeisk sammenheng, helt enestående norske glasskunstneren Emanuel Vigeland. Sånn kan man få høre om sin kulturarv..
Sommeren 2018 fant jeg ut at jeg ville prøve å få til en rekonstruksjon og gjenreise både Vigelands og Olavshallens heder og ære! Jeg håper et samarbeid med alle selvskrevne instanser kan virkeliggjøre dette prosjektet. Glass-studioet Peters Glasmalerei i Tyskland vil gjennomføre rekonstruksjonen på profesjonelt vis.
Bilde 1: Til venstre er sånn det ser ut i Olavshallen i Akershus Slott i dag. Til høyre er en digital rekonstruksjon som gir en god indikasjon på hvordan det vil bli når rosevinduet er rekonstruert!
Bilde 2: Akershus slotts rosevindu. Dette er ett av få fotografier av glassmaleriet før det ble ødelagt. Eier Emanuel Vigelands Museum
Bilde 3: Olav den hellige, ett av åtte roseblad i rosen. Dette er ett av få fotografier av glassmaleriet før det ble ødelagt. Eier Emanuel Vigelands Museum
Bilde 4: St. Sunniva sitt roseblad, ett av fire blad som er intakte. Dette er et veldig godt eksempel på Vigeland sin unike malestil.
Bilde 5-6: St. Thor sitt roseblad.
Bilde 7: Flotte detaljer som har overlevd ødeleggelsen gir et godt inntrykk av hvor rikt og spenstig glassmaleriet er i helhet!